Starten met sondevoeding thuis

Het gebruik van sondevoeding is geen reden om in het ziekenhuis te blijven. Het kan namelijk ook thuis gebruikt worden. Sorgente ondersteunt u bij opstarten van sondevoeding bij uw patiënt thuis. De stappen die u hiervoor volgt zijn:

1. Bepaal de juiste voeding

U stelt het dieetbehandelplan op en berekent hierbij wat uw patiënt nodig heeft. In ons Overzicht Sondevoedingen (beschikbaar onder voorlichtingsmaterialen) vindt u alle in Nederland verkrijgbare sondevoedingen met bijbehorende voedingswaarde. U bepaalt welke voeding het meest geschikt is voor uw patiënt. Waar u verder aan moet denken:
Krijgt de patiënt de voeding per portie of 24 uur/dag (pomp)?
Hoeveel energie krijgt de patiënt binnen gedurende de tijd dat gevoed wordt?
Welk opbouwschema houdt u aan?
Heeft u vragen hierover neem dan contact op met onze diëtist bij Team Sondevoeding Care: 030-634 62 69.

2. Aanvraag via d@s

Log in op het digitaalaanvraagsysteem (D@S) en vul de verklaring dieetpreparaten en de bijlage toebehoren in. Als u iets over de toebehoren niet weet dan helpen de medewerkers van Team Sondevoeding Care u graag op weg! (030-634 62 69).
Moet er ook een sonde geplaatst/vervangen worden door onze voedingsverpleegkundige? Stuur ons dan een uitvoeringsverzoek.

3. Instructie aan huis

De voedingsverpleegkundige van Sorgente komt op de afgesproken dag met de voeding en de voedingspomp bij uw patiënt thuis. Hij/zij helpt de patiënt met aansluiten, de werking van de voedingspomp en het verzorgen van de sonde.
In de eerste week houdt onze voedingsverpleegkundige contact met de patiënt. Daarnaast is onze voedingsverpleegkundige 24 uur per dag, zeven dagen per week bereikbaar voor de patiënt! Eventuele opstartproblemen worden teruggekoppeld aan u.

4. Bestellen

Uw patiënt kan telefonisch een nieuwe bestelling plaatsen waarbij onze medewerkers van Team Sondevoeding Care de patiënt op weg helpen bij eventuele vragen. Ook kan de patiënt/verzorger per e-mail of via de webwinkel bestellen. Via ‘Mijn Sorgente’ op de webwinkel kan de patiënt (eerdere) bestellingen en de machtiging inzien. Wanneer alles goed is opgestart kan de patiënt ook kiezen voor een automatische levering elke maand.

5. Verlengen/ wijzigen/ stoppen

Via het D@S kunt u gemakkelijk zien wanneer de machtiging bijna verloopt en kunt u deze verlengen indien nodig. Via ‘Stel een vraag of geef een wijziging door’ in het d@s of via e-mail geeft u snel en eenvoudig wijzigingen door.
Onze accountmanagers leggen u het d@s graag uit als u daar behoefte aan heeft.
Formulieren voor verwijzers vindt u ook hier